×
ro en de

Sindromul vederii la calculator
14 June 2017

Sindromul vederii la calculator

 

 

 

 

Ce este sindromul vederii la calculator (SVC)?

Sindromul vederii la calculator se referă la problemele de vedere cauzate de folosirea calculatorului.

 

 

 

 

Simptome:

  • dificultăţi de focalizare a privirii asupra obiectelor mai îndepărtate şi tulburări ale imaginii dincolo de planul apropiat după folosirea îndelungată a display-ului.

  • tensiune la nivelul ochilor;

  • dureri de cap;

  • dublarea imaginii;

  • modificări în percepţia culorilor.

  • dureri la nivelul muşchilor şi oaselor (gât, umeri, spate, încheietura mâinii);

  • oboseală fizică excesivă.

 

 

Ce cauzează SVC?

SVC este cauzat de ochii şi creierul nostru care reacţioneză diferit la caracterele de pe ecran față de  cele editate.

Ochii noştri au mici probleme de concentrare pe materialele editate, care sunt caracterizate de caractere dense si negre cu margini bine definite. Ochii sănătoşi pot menţine uşor concentrarea pe paginile editate.

Caracterele de pe ecranul calculatorului nu au acest contrast sau margini bine definite. Aceste caractere (pixeli) sunt strălucitoare în centru, diminuându-se intensitatea strălucirii către margini. Acest lucru face dificilă menţinerea concentrării ochilor, aceştia rămânând ficşi pe aceste imagini. În schimb, ochii noştri tind spre un punct numit  ”punctul de relaxare şi de acomodare al ochiului “ Ochii noştri se mută involuntar către acest punct şi apoi se forţează să-şi recapete concentrarea pe ecran. Această continuă concentrare a ochilor  creează oboseală şi senzaţia de usturime a ochilor care este foarte comună după multe ore petrecute în faţa calculatorului.

 

 

Metodele de prevenire a sindromului vederii la calculator

  • diminuarea capacității de strălucire a ecranului.

  • poziționarea ecranului la circa 10 inch (25,4 cm) sub linia orizontală a privirii.

  • Utilizarea ochelarilor cu protecție la calculator (tratament pentru lumina albastră sau filtru office), chiar daca nu necesită corecție optică. Pentru ei care au nevoie de ochelari cu protecție la calculator cu doptrii, este necesar ca aceștia să fie prescriși pentru distanța optimă de lucru la calculator (laptop sau desktop) (40-70 cm)

 

9 paşi pentru reducerea oboselii ochilor de la calculator

 Majoritatea angajaţilor companiilor se plâng în primul rând de oboseala accentuată a ochiilor din cauza calculatorului, dar sunt multe lucruri pe care muncitorii şi angajatorii pot face pentru a reduce simptomele sindromului vederii la calculator.

 

1. Faceţi-vă un control al vederii la calculator

Acesta este cel mai important lucru pe care îl puteţi face ca să preveniţi sau ca să trataţi probleme vederii la calculator. Un astfel de examen trebuie să cuprindă:

  • sănătatea ochiului (biomicroscopia);

  • acuitatea vederii la distanţă;

  • acuitatea vederii de aproape;

  • cât de bine lucrează ochii împreună (binocularitatea);

  • capacitatea de lucru la distanţe mici;

  • evaluarea capacităţilor de focalizare;

  • semne sau simptome precoce de stres vizual.

 

2. Folosiţi lumina potrivită

Oboseala ochiilor este de obicei cauzată de prea multă lumină puternică ce provine de afară şi de prea multă lumină puternică dinăuntru. Când folosiţi calulatorul, lumina ambiantă ar trebui să fie cam jumătate din cât folosim noi de obicei. Eliminaţi lumina din exterior folosind draperiile sau jaluzelele. Reduceţi lumina din interior folosind câteva becuri sau neoane sau folosiţi  becuri, lămpi şi veioze cu o intensitate redusă. Dacă este posibil poziţionaţi-vă monitorul astfel încât ferestrele să fie pe aceeaşi parte cu acesta şi nu în faţa sau în spatele acestuia.

 

3. Reduceţi strălucirea

Strălucirea de pe pereţi si de pe suprafeţele finisate, ca şi reflecţiile de pe ecranul calculatorului pot de asemenea cauza oboseala ochilor. Ar trebui să puneţi un ecran protector împotriva strălucirii la monitor şi dacă este posibil să zugrăviţi pereţii albi în culori mai închise cu un material finisabil.

 

4. Potriviţi strălucirea ecranului calculatorului dvs

Potriviţi strălucirea din mediul înconjurător cu cea de la ecranul calculatorului dvs folosind butoanele de pe monitor. Ca un test, încercaţi să priviţi un fundal alb dintr-o pagină web: dacă arată ca o sursă de lumină, ecranul este prea strălucitar, dacă este mat şi cenuşiu ecranul poate fii prea întunecat. De asemenea reglaţi monitorul pentru a fi siguri ca există un  contrast mare între fundalul ecranului şi caracterele de pe ecran. Şi fiţi sigur ca mărimea textului şi culoare sa sunt optime pentru confortul dvs.

 

5. Clipiţi mai des

Clipitul este foarte important când lucraţi la calculator-vă va ajuta ochii să evite uscăciunea şi iritarea acestora.

Când lucrează la calculator, oamenii clipesc mai rar- cam de 5 ori mai puţin decât în mod normal (adică 15 ori pe minut) conform studiilor. Lacrimile din învelişul ochiului se evaporează mai repede în timpul fazelor când nu clipiţi şi cauzează uscăciunea ochilor. Birourile clădirilor au un mediu uscat care de asemenea reduce lăcrimarea.

Pentru probleme semnificative, întrebaţi doctorul dumneavoastră despre lacrimile atrificiale sau picăturile de ochi pe care le puteţi folosi în timpul zilei. Nu confundaţi picăturile uleioase cu picăturile care doar elimină roşeaţa. Acestea din urmă pot face ca într-adevăr ochii dvs să arate mai bine cu vasoconstrictorii care reduce dimensiunea vaselor de sânge din ochii dvs, dar aceştia nu sunt neapărat formaţi să ajute uscăciunea ochilor sau iritarea.

De asemenea, încercaţi acest exerciţiu: la fiecare jumătate de oră clipiţi de 10 ori închizând ochii dvs ca şi cum aţi adormi (foarte încet).

 

6. Tehnica celor “3 B”

Există numeroase metode pe care le putem urma singuri pentru a reduce stresul vizual. Aceste metode sunt cunoscute sub numele universal de Tehnica celor 3 B (Blink, Breathe, Break).

 

Blink (clipirea)

Clipitul reprezintă o funcţie automată a aparatului vizual. Este cel mai rapid act reflex din organismul uman. În mod normal, un om clipeşte de circa 15 ori pe minut. Cel mai adesea clipim atunci când suntem neliniştiţi, supăraţi, nervoşi, atunci când vorbim sau când ne concentrăm asupra unui anumit lucru.

Clipitul permite ochilor să se odihnească timp de câteva secunde şi contribuie la curăţirea şi la umezirea suprafeţei globilor oculari; prin urmare, la menţinerea unei vederi clare.

Fiindcă clipitul este un act reflex trebuie ca iniţial să ne concentrăm atenţia asupra menţinerii unei rate normale a clipitului în timp ce lucrăm în faţa unui calculator; după aceea, vom putea clipi într-un mod cât mai natural.

 

Breathe (respiratul)

Organismul uman este un adevărat sistem, specializat în realizarea schimbului de oxigen şi de dioxid de carbon care este emanat în urma actului respiraţiei.

Atunci când suntem puşi în faţa unei situaţii limită avem tendinţa de a ne reţine respiraţia, pentru că ritmul acesteia controlează activitatea musculară.

Atunci când ne reţinem respiraţia, nici măcar nu băgăm de seamă faptul că anumiţi muşchi din corpul nostru se contractă.

Un ritm normal al respiraţiei ne relaxează muşchii, chiar şi pe aceia ai aparatului vizual.

 

Break (pauza)

Din cauza intensei concentrări de care dau dovadă operatorii pe calculator, nu este de mirare că organismul uman are nevoie de pauze de relaxare.

Ochii noştri nu au fost construiţi pentru a lucra prea multă vreme la distanţă mică. Cercetătorul american Anshel Jeffrey a elaborat un program ergonomic pentru relaxarea aparatului vizual, program ce se bazează pe luarea unor pauze. Aceste pauze au fost reunite sub denumirea de Micro, mini and maxi Breaks.

Pauzele “Micro” durează circa 10 secunde şi ar trebui luate din 10 în 10 minute. Terapia constă în concentrarea privirii asupra unui punct situat la aproximativ 10 paşi distanţă. Subiectul trebuie să respire şi să privească clipind rar. În tot acest răstimp subiectul trebuie să continue să-şi rotească globii oculari şi să-şi fixeze privirea asupra unui obiect îndepărtat.

Pauzele “Mini” trebuie luate din oră în oră şi trebuie menţinute circa 5 minute. În timpul acestei terapii subiectul trebuie să stea în picioare şi să-şi întindă muşchii şi membrele. În tot acest răstimp, ochii subiectului trebuie să continue să se rotească pentru a-i relaxa. Aceste exerciţii vizuale  sunt recomandate de medicul oftalmolog.

Pauzele “Maxi” pot fi luate în timp ce servim o gustare sau o cafea. Această terapie presupune ridicarea subiectului de la masa de lucru şi punerea în mişcare a sângelui prin intermediul mersului.

Această terapie trebuie repetată o dată la câteva ore.

 
 7. Exersaţi întinderea muşchiilor ochiilor

Priviţi în altă parte în afara ecranului calculatorului dvs la fiecare 30 minute, şi concentraţi-vă pentru 5-10 secunde pe un obiect distant din exterior sau jos pe hol.

Alt exerciţiu pentru a reajusta concentrarea dvs este  să priviţi departe la un obiect pentru 10-15 secunde şi apoi aproape pentru 10-15 secundă, mutându-vă concentrarea în spate şi înainte, aproape şi departe. Faceţi acest lucru de 10 ori. Aceste două exerciţii vă vor ajuta să preveniţi încordarea la vederea de aproape şi vă ajută să vă întindeţi muşchii de concentrare.

 

 8. Luaţi pauze dese

Utilizatorii calculatorului care lucrează mereu ar trebui să ia pauze de 10 minute la fiecare oră pentru a reduce problemele legate de obosirea ochilor de la calculator. Utilizatorii de calculator care îl utilizează doar câteva ore pe zi ar trebui să ia pauze frecvente după ce stau în faţa calculatorului mai mult de o oră. Oricum, dacă simţiţi nevoia să luaţi mai multe pauze, ar putea fi un indiciu că suferiţi de sindromul vederii la calculator şi că ar trebui să vedeţi un specialist pentru un imediat control al vederii.

 

9. Reamenajaţi-vă spaţiul de muncă

Dacă doriţi să priviţi înainte si înapoi între o pagină editată şi ecranul calculatorului dvs, acest lucru poate cauza oboseala ochiilor. Plasaţi paginile editate pe un suport de foi apropiat de calculator. În mod normal, lumina cade pe suportul de foi veţi dori să folosiţi o lampă, dar fiţi siguri ca nu luminează în ochii dvs sau pe ecranul calculatorului. Reglaţi masa de lucru şi scaunul la înălţimea potrivită şi corectă. Procuraţi-vă mobilă ergonomică care să asigure o locaţie potrivită ecranului şi posturii dvs (poziţiei corpului dvs) .

Situaţia ideală a lucrului pe calculator ar fi cea în care toate condiţiile de mai jos sunt satisfăcute simultan:

  • Ecranul, documentul şi consola se află toate la aceeaşi distanţă de ochii utilizatorului. Suporturile documentelor au posibilitatea să poziţioneze documentul la aceeaşi distanţă cu ecranul computerului.

  • Ţineţi picioarele bine aşezate pe pământ atunci când sunteţi aşezat. Utilizatorii scunzi pot folosi un suport pentru picioare.

  • Trunchiul stă drept dar înclinat cu aproape 20 de grade din şolduri.

  • Nu îndoiţi mâna din încheietură atunci când tastaţi. Îndoirea încheieturii poate duce la afecţiuni date de încordare repetată. Asiguraţi-vă că încheieturile nu se sprijină pe o margine ascuţită atunci când tastaţi.

  • Menţineţi coapsele în poziţie orizontală cu picioarele aşezate cu toată talpa pe sol sau pe un suport dacă este nevoie.

  • Partea de sus a braţului va fi în poziţie verticală atunci când folosim terminalul video.

  • Antebraţul va fi în poziţie orizontală sau uşor coborât.

  • Suprafeţele terminalului şi/sau ale documentului vor fi la o înălţime astfel încât picioarele să nu atingă partea de dedesubt a mesei.

 

 10. Exersaţi chiar şi când staţi jos.

Cei care au o slujbă sedentară, în special aceia care utilizează calculatoarele, ar trebui să se ridice în picioare, să se mişte, sau să-şi mişte mâinile, picioarele, spatele, gâtul şi umerii frecvent. Se recomandă multiple exerciţii de şedere, întindere şi rotare a articulaţiilor pentru utilizatorii calculatorului.

 

 Pentru informatii suplimentare lasa-ne un comentariu sau fixeaza o consultatie oftalmologica la noi la clinica.

Adauga comentariu

Director WEB