×

Sindromul vederii la calculator

 

 

 

 

Ce este sindromul vederii la calculator (SVC)?

Sindromul vederii la calculator se referă la problemele de vedere cauzate de folosirea calculatorului.

 

 

 

 

Simptome:

  • dificultăți de focalizare a privirii asupra obiectelor mai îndepărtate și tulburări ale imaginii dincolo de planul apropiat după folosirea îndelungată a display-ului.

  • tensiune la nivelul ochilor;

  • dureri de cap;

  • dublarea imaginii;

  • modificări în percepția culorilor.

  • dureri la nivelul mușchilor și oaselor (gât, umeri, spate, încheietura mâinii);

  • oboseală fizică excesivă.

 

 

Ce cauzează SVC?

SVC este cauzat de ochii și creierul nostru care reacționeză diferit la caracterele de pe ecran față de  cele editate.

Ochii noștri au mici probleme de concentrare pe materialele editate, care sunt caracterizate de caractere dense si negre cu margini bine definite. Ochii sănătoși pot menține ușor concentrarea pe paginile editate.

Caracterele de pe ecranul calculatorului nu au acest contrast sau margini bine definite. Aceste caractere (pixeli) sunt strălucitoare în centru, diminuându-se intensitatea strălucirii către margini. Acest lucru face dificilă menținerea concentrării ochilor, aceștia rămânând ficși pe aceste imagini. În schimb, ochii noștri tind spre un punct numit  ”punctul de relaxare și de acomodare al ochiului “ Ochii noștri se mută involuntar către acest punct și apoi se forțează să-și recapete concentrarea pe ecran. Această continuă concentrare a ochilor  creează oboseală și senzația de usturime a ochilor care este foarte comună după multe ore petrecute în fața calculatorului.

 

 

Metodele de prevenire a sindromului vederii la calculator

  • diminuarea capacității de strălucire a ecranului.

  • poziționarea ecranului la circa 10 inch (25,4 cm) sub linia orizontală a privirii.

  • Utilizarea ochelarilor cu protecție la calculator (tratament pentru lumina albastră sau filtru office), chiar daca nu necesită corecție optică. Pentru ei care au nevoie de ochelari cu protecție la calculator cu doptrii, este necesar ca aceștia să fie prescriși pentru distanța optimă de lucru la calculator (laptop sau desktop) (40-70 cm)

 

9 pași pentru reducerea oboselii ochilor de la calculator

 Majoritatea angajaților companiilor se plâng în primul rând de oboseala accentuată a ochiilor din cauza calculatorului, dar sunt multe lucruri pe care muncitorii și angajatorii pot face pentru a reduce simptomele sindromului vederii la calculator.

 

1. Faceți-vă un control al vederii la calculator

Acesta este cel mai important lucru pe care îl puteți face ca să preveniți sau ca să tratați probleme vederii la calculator. Un astfel de examen trebuie să cuprindă:

  • sănătatea ochiului (biomicroscopia);

  • acuitatea vederii la distanță;

  • acuitatea vederii de aproape;

  • cât de bine lucrează ochii împreună (binocularitatea);

  • capacitatea de lucru la distanțe mici;

  • evaluarea capacităților de focalizare;

  • semne sau simptome precoce de stres vizual.

 

2. Folosiți lumina potrivită

Oboseala ochiilor este de obicei cauzată de prea multă lumină puternică ce provine de afară și de prea multă lumină puternică dinăuntru. Când folosiți calulatorul, lumina ambiantă ar trebui să fie cam jumătate din cât folosim noi de obicei. Eliminați lumina din exterior folosind draperiile sau jaluzelele. Reduceți lumina din interior folosind câteva becuri sau neoane sau folosiți  becuri, lămpi și veioze cu o intensitate redusă. Dacă este posibil poziționați-vă monitorul astfel încât ferestrele să fie pe aceeași parte cu acesta și nu în fața sau în spatele acestuia.

 

3. Reduceți strălucirea

Strălucirea de pe pereți si de pe suprafețele finisate, ca și reflecțiile de pe ecranul calculatorului pot de asemenea cauza oboseala ochilor. Ar trebui să puneți un ecran protector împotriva strălucirii la monitor și dacă este posibil să zugrăviți pereții albi în culori mai închise cu un material finisabil.

 

4. Potriviți strălucirea ecranului calculatorului dvs

Potriviți strălucirea din mediul înconjurător cu cea de la ecranul calculatorului dvs folosind butoanele de pe monitor. Ca un test, încercați să priviți un fundal alb dintr-o pagină web: dacă arată ca o sursă de lumină, ecranul este prea strălucitar, dacă este mat și cenușiu ecranul poate fii prea întunecat. De asemenea reglați monitorul pentru a fi siguri ca există un  contrast mare între fundalul ecranului și caracterele de pe ecran. Åži fiți sigur ca mărimea textului și culoare sa sunt optime pentru confortul dvs.

 

5. Clipiți mai des

Clipitul este foarte important când lucrați la calculator-vă va ajuta ochii să evite uscăciunea și iritarea acestora.

Când lucrează la calculator, oamenii clipesc mai rar- cam de 5 ori mai puțin decât în mod normal (adică 15 ori pe minut) conform studiilor. Lacrimile din învelișul ochiului se evaporează mai repede în timpul fazelor când nu clipiți și cauzează uscăciunea ochilor. Birourile clădirilor au un mediu uscat care de asemenea reduce lăcrimarea.

Pentru probleme semnificative, întrebați doctorul dumneavoastră despre lacrimile atrificiale sau picăturile de ochi pe care le puteți folosi în timpul zilei. Nu confundați picăturile uleioase cu picăturile care doar elimină roșeața. Acestea din urmă pot face ca într-adevăr ochii dvs să arate mai bine cu vasoconstrictorii care reduce dimensiunea vaselor de sânge din ochii dvs, dar aceștia nu sunt neapărat formați să ajute uscăciunea ochilor sau iritarea.

De asemenea, încercați acest exercițiu: la fiecare jumătate de oră clipiți de 10 ori închizând ochii dvs ca și cum ați adormi (foarte încet).

 

6. Tehnica celor “3 B”

Există numeroase metode pe care le putem urma singuri pentru a reduce stresul vizual. Aceste metode sunt cunoscute sub numele universal de Tehnica celor 3 B (Blink, Breathe, Break).

 

Blink (clipirea)

Clipitul reprezintă o funcție automată a aparatului vizual. Este cel mai rapid act reflex din organismul uman. În mod normal, un om clipește de circa 15 ori pe minut. Cel mai adesea clipim atunci când suntem neliniștiți, supărați, nervoși, atunci când vorbim sau când ne concentrăm asupra unui anumit lucru.

Clipitul permite ochilor să se odihnească timp de câteva secunde și contribuie la curățirea și la umezirea suprafeței globilor oculari; prin urmare, la menținerea unei vederi clare.

Fiindcă clipitul este un act reflex trebuie ca inițial să ne concentrăm atenția asupra menținerii unei rate normale a clipitului în timp ce lucrăm în fața unui calculator; după aceea, vom putea clipi într-un mod cât mai natural.

 

Breathe (respiratul)

Organismul uman este un adevărat sistem, specializat în realizarea schimbului de oxigen și de dioxid de carbon care este emanat în urma actului respirației.

Atunci când suntem puși în fața unei situații limită avem tendința de a ne reține respirația, pentru că ritmul acesteia controlează activitatea musculară.

Atunci când ne reținem respirația, nici măcar nu băgăm de seamă faptul că anumiți mușchi din corpul nostru se contractă.

Un ritm normal al respirației ne relaxează mușchii, chiar și pe aceia ai aparatului vizual.

 

Break (pauza)

Din cauza intensei concentrări de care dau dovadă operatorii pe calculator, nu este de mirare că organismul uman are nevoie de pauze de relaxare.

Ochii noștri nu au fost construiți pentru a lucra prea multă vreme la distanță mică. Cercetătorul american Anshel Jeffrey a elaborat un program ergonomic pentru relaxarea aparatului vizual, program ce se bazează pe luarea unor pauze. Aceste pauze au fost reunite sub denumirea de Micro, mini and maxi Breaks.

Pauzele “Micro” durează circa 10 secunde și ar trebui luate din 10 în 10 minute. Terapia constă în concentrarea privirii asupra unui punct situat la aproximativ 10 pași distanță. Subiectul trebuie să respire și să privească clipind rar. În tot acest răstimp subiectul trebuie să continue să-și rotească globii oculari și să-și fixeze privirea asupra unui obiect îndepărtat.

Pauzele “Mini” trebuie luate din oră în oră și trebuie menținute circa 5 minute. În timpul acestei terapii subiectul trebuie să stea în picioare și să-și întindă mușchii și membrele. În tot acest răstimp, ochii subiectului trebuie să continue să se rotească pentru a-i relaxa. Aceste exerciții vizuale  sunt recomandate de medicul oftalmolog.

Pauzele “Maxi” pot fi luate în timp ce servim o gustare sau o cafea. Această terapie presupune ridicarea subiectului de la masa de lucru și punerea în mișcare a sângelui prin intermediul mersului.

Această terapie trebuie repetată o dată la câteva ore.

 
 7. Exersați întinderea mușchiilor ochiilor

Priviți în altă parte în afara ecranului calculatorului dvs la fiecare 30 minute, și concentrați-vă pentru 5-10 secunde pe un obiect distant din exterior sau jos pe hol.

Alt exercițiu pentru a reajusta concentrarea dvs este  să priviți departe la un obiect pentru 10-15 secunde și apoi aproape pentru 10-15 secundă, mutându-vă concentrarea în spate și înainte, aproape și departe. Faceți acest lucru de 10 ori. Aceste două exerciții vă vor ajuta să preveniți încordarea la vederea de aproape și vă ajută să vă întindeți mușchii de concentrare.

 

 8. Luați pauze dese

Utilizatorii calculatorului care lucrează mereu ar trebui să ia pauze de 10 minute la fiecare oră pentru a reduce problemele legate de obosirea ochilor de la calculator. Utilizatorii de calculator care îl utilizează doar câteva ore pe zi ar trebui să ia pauze frecvente după ce stau în fața calculatorului mai mult de o oră. Oricum, dacă simțiți nevoia să luați mai multe pauze, ar putea fi un indiciu că suferiți de sindromul vederii la calculator și că ar trebui să vedeți un specialist pentru un imediat control al vederii.

 

9. Reamenajați-vă spațiul de muncă

Dacă doriți să priviți înainte si înapoi între o pagină editată și ecranul calculatorului dvs, acest lucru poate cauza oboseala ochiilor. Plasați paginile editate pe un suport de foi apropiat de calculator. În mod normal, lumina cade pe suportul de foi veți dori să folosiți o lampă, dar fiți siguri ca nu luminează în ochii dvs sau pe ecranul calculatorului. Reglați masa de lucru și scaunul la înălțimea potrivită și corectă. Procurați-vă mobilă ergonomică care să asigure o locație potrivită ecranului și posturii dvs (poziției corpului dvs) .

Situația ideală a lucrului pe calculator ar fi cea în care toate condițiile de mai jos sunt satisfăcute simultan:

  • Ecranul, documentul și consola se află toate la aceeași distanță de ochii utilizatorului. Suporturile documentelor au posibilitatea să poziționeze documentul la aceeași distanță cu ecranul computerului.

  • Å¢ineți picioarele bine așezate pe pământ atunci când sunteți așezat. Utilizatorii scunzi pot folosi un suport pentru picioare.

  • Trunchiul stă drept dar înclinat cu aproape 20 de grade din șolduri.

  • Nu îndoiți mâna din încheietură atunci când tastați. Îndoirea încheieturii poate duce la afecțiuni date de încordare repetată. Asigurați-vă că încheieturile nu se sprijină pe o margine ascuțită atunci când tastați.

  • Mențineți coapsele în poziție orizontală cu picioarele așezate cu toată talpa pe sol sau pe un suport dacă este nevoie.

  • Partea de sus a brațului va fi în poziție verticală atunci când folosim terminalul video.

  • Antebrațul va fi în poziție orizontală sau ușor coborât.

  • Suprafețele terminalului și/sau ale documentului vor fi la o înălțime astfel încât picioarele să nu atingă partea de dedesubt a mesei.

 

 10. Exersați chiar și când stați jos.

Cei care au o slujbă sedentară, în special aceia care utilizează calculatoarele, ar trebui să se ridice în picioare, să se miște, sau să-și miște mâinile, picioarele, spatele, gâtul și umerii frecvent. Se recomandă multiple exerciții de ședere, întindere și rotare a articulațiilor pentru utilizatorii calculatorului.

 

 Pentru informatii suplimentare lasa-ne un comentariu sau fixeaza o consultatie oftalmologica la noi la clinica.

Director WEB